Details:
Nieuw geleverd in de VS
Geïmporteerd naar Frankrijk
Met rist aan relatief recente onderhoudsfacturen
Door het bekende Karmann gebouwd
‘Kleine broer’ van de 911, esthetisch identiek; andere motorarchitectuur
De Porsche 912 moest het Duitse luxemerk voorzien van een overgangsvariant van de betaalbare 356 naar de wat enigszins prijzige 911. Uiterlijk valt een 912 niet te onderscheiden van een 911, weliswaar met uitzondering van een verschillend modelnaamembleem. Ook de 912 draagt het charisma, het prestige en de sportiviteit van de 911 op zich, niettemin is er onmin over het feit of we de 911 en de 912 tot dezelfde serie mogen rekenen.
In 1964 komt de 911 op de markt. Die bleek voor vele Porsche-fans, die veelal een 356 reden, nogal prijzig in aankoop. Derhalve konden slechts weinigen Porsche blijven rijden, hoewel men dat wel ambieerde. Porsche beslist om een alternatief te verzinnen en het ontwerpt een viercilinderboxermotor die is gebaseerd op de boxermotor uit de 356. De 912-motor blijkt lichter te zijn dan die van de 911, dat is geen verrassing, en dat zorgt voor een betere wegligging en een hogere wendbaarheid, wat de 912 ten goede kwam.
Net als de 911 wordt 912 gebouwd in coupé en targa. Beide modellen worden erg gesmaakt in de Verenigde Staten, het grootste aandeel wordt dan ook gebouwd voor de Amerikaanse markt.
De modelnaam heeft initieel wat perikelen veroorzaakt, 911 zou eerst 901 gaan heten, de 912 zou eerst 902 gaan heten. Peugeots handelsmerk was namelijk een driecijferige modelnaam met een 0 in het midden, Porsche moest zich aanpassen. Zo ontstonden zowel 911 als 912.
In 1969 stopt de productie van de 912, met de 914 als opvolger. In 1976 wordt diezelfde Amerikaanse markt verzadigd met een 912 met brandstofinspuiting: 912 E (Einspritzung).
Net als de 911 geniet de 912 een ware cultstatus, hij wordt verafgood en geprezen door iedere oldtimerliefhebber. Om die reden blijft ook een 912 gegeerd op de oldtimermarkt.
Technische gegevens:
Carrosserie
Lengte (cm): 416
Breedte (cm): 161
Hoogte (cm): 132
Wielbasis (cm): 227
Gewicht (kg): 968
Mechaniek
Motor: 1582 cc viercilinderboxermotor achterin
Kleppen: 8
Benzine systeem: 2 Solex-carburators
Versnellingsbak: 4-traps manueel
Overbrenging: RWD
Links gestuurd
Maximum vermogen: 90 pk (66 kW) bij 5800 t/m
Maximum koppel: 133 Nm bij 3500 t/m
Topsnelheid: 185 km/u