Details:
De 205 gti werd ontwikkeld volgens twee essentiële factoren: een Frans sportauto moest de strijd aan met de Golf gti, en een sportwagen die geen financiële put zou worden, dwingt de oliecrisis. De machtsmonsters die in de jaren 60 en 70 verschenen zijn naar de achtergrond verbannen en kleine economische verplaatsingen komen op de markt. Maar het is essentieel om liefhebbers van spanning en prestaties tevreden te stellen die deze naam waardig zijn. Onder deze omstandigheden werd in 1976 de legendarische Golf gti geboren, die de Franse ingenieurs niet alleen konden laten om de markt te veroveren. De lijn, die vrij dicht bij het basismodel ligt, is echter opmerkelijk vanwege een paar details die de bewonderende toeschouwers niet ontgaan: lage banden, voorspoiler in carrosseriekleur (af fabriek), maar in wezen speelt hij het discreet maar effectief, zoals de Golf. Op de weg is het een ander paar mouwen: de voorkant, levendig en precies, droeg in hoge mate bij aan het imago van deze kleine bom (voor die tijd), en was voor niemand bang op bochtige wegen. Een uitstapje naar de Ardennen zal u snel overtuigen! Zijn kwaliteiten als snelle auto, prachtig ondersteund door een ongeëvenaard chassis, leverden hem de felbegeerde titel van "sportwagen van het jaar" op van autotesters uit alle lagen van de bevolking.
Technische gegevens
Carrosserie
Lengte (cm) : 370
Breedte (cm) : 157
Hoogte (cm) : 137
Wielbasis (cm) : 242
Gewicht (kg) : 850
Mechaniek
Motor : 4 cilinder-in-lijn 1580 cc, voorin
Kleppen : 8
Benzine systeem : LE-Jetronic Bosch injectie
Versnellingsbak : manueel, 5 trappen
Overbrenging : aan de voorwielen
Maximum vermogen : 105 pk (78 kW) bij 6250 t/m
Maximum koppel : 132 Nm bij 4000 t/m
Topsnelheid : 193 km/u