1972 Porsche 911 2.4 Targa Olklappe
Kenmerken
Beschrijving
Walk-around video
‘Ölklappe’ met olieklep aan de buitenkant; zeldzaam op heden
Met de onmisbare Fuchs-velgen
Restauratieproject, komt met motor, zonder versnellingsbak
Koetswerk en lak in nieuwstaat
Komt met zéér veel onderdelen
De Porsche 911 is dé uitzondering op de regel ‘mooie liedjes duren niet lang’. Deze tijdloze en luxueuze, doch sportieve, Duitser werd al in 1963 voorgesteld aan het grote publiek. Op heden worden ze nog steeds in relatief groten getale geproduceerd en er is een waaier aan varianten uit de grond gerezen, voor elk wat wils. Hoewel de 911 weleens gepreciseerd werd door de decennia heen, bleef het basisontwerp - dat, objectief, onevenaarbaar subliem is - schier onveranderd. Alleen Porsche kan dat niet te tippen, pragmatische en tijdloze design onderschreven worden.
De 911 is de opvolger van de Porsche 356 en werd ontworpen door Ferdinand Porsche, kleinzoon van de gelijknamige oprichter van Porsche, en werd in het najaar van 1963 voorgesteld aan het Duitse publiek op het autosalon van Frankfurt. In 1964 werden de eerste exemplaren geleverd aan klanten en dankzij groot succes werd al snel uitgebreid: een goedkopere 912 werd uitgebracht, een snellere 911S en de met rolbuizen voorziene en uiterst veilige cabriolet: de Porsche Targa. De Targa ontleent haar naam aan een Siciliaanse race die editie op editie werd gezegevierd door Porsche.
Oorspronkelijk zou deze wagen de Porsche 901 gaan heten, maar dat was buiten het Franse Peugeot gerekend, wiens typische modelnaam telkens een driecijferig getal was met telkens een 0 op de tweede positie. ‘Geen probleem’, besliste Porsche collegiaal, en men verving de 0 door een 1. De Porsche 911 was geboren. Daarna werden weliswaar nog Porsche-modellen gebouwd met een driecijferige modelnaam met een 0 centraal. Die waren uitsluitend bedoeld voor circuits en kwamen niet op de openbare weg.
Uiteraard werd de 911 door de jaren heen aangepast, hoe duurzaam een ontwerp dan ook is, tijden veranderen en wagens onmiskenbaar ook. Porsche is telkens goed voorbereid op dergelijke veranderingen: men vergrootte gradueel de motorinhoud, het vermogen en de afmetingen. De grootste mechanische verandering was de overstap van luchtkoeling op waterkoeling, wat ervoor zorgt dat de hele motor gelijk wordt gekoeld en er dus gelijkmatige verbranding plaatsvindt. Dat zorgt voor een lager verbruik en bijgevolg minder uitstoot.
Porsche 911 Ölklappe
In 1972 werden de 911’s voorzien van een (extra) klep die, tot verbazing van enkelen, niet was bedoeld om benzine te tanken… Het extra klepje rechtsachter was namelijk bedoeld om olie bij te ‘tanken’, en dat was menigeen namelijk ontgaan, men tankte er benzine in, wat vervolgens gebeurde hoeven we niet op te sommen.
Van de Ölklappe werden geen duizend exemplaren gebouwd in 1972 en alle Ölklappe-modellen waren 2.4-modellen, al dan niet met carburators aangevoerd.
Het unieke verhaal achter de Ölklappe kent vandaag weliswaar een enorm succes bij liefhebbers; ze zijn dus zeldzaam én gegeerd bovendien.
Technische gegevens:
Carrosserie
Lengte (cm): 412
Breedte (cm): 161
Hoogte (cm): 132
Wielbasis (cm): 227
Gewicht (kg): 1050
Mechaniek
Motor: 2341 cc zescilinderboxermotor achterin
Kleppen: 12
Benzinesysteem: carburators
Overbrenging: RWD
Links gestuurd
Maximum vermogen: 130 pk (97 kW) bij 5600 t/m
Maximum koppel: 190 Nm bij 4000 t/m
Topsnelheid: 204 km/u
**vraag ons expertiseverslag via e-mail voor alle details in alle transparantie**
Kenmerken
Verkoper
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
Belgiƫ
+32472401338