1954 Triumph TR2
Beschrijving
Triumph TR2 Roadster 1954 - Uitmuntend en vakkundig 'body-off' gerestaureerd in uiterst originele staat - Taxatierapport 2025: Conditie 1 (topstaat) - Deelname aan Mille Miglia mogelijk - Originele overdrive - Massasleutel en anti-diefstal - Aluminium radiateur - 'Long-Door' uitvoering (Eerste en meeste zeldzame model uit de legendarische TR-serie) - Gebouwd 27-8-1954 HISTORIE/DOCUMENTATIE Een auto wordt niet vaak als perfect omschreven, maar deze Triumph bevindt zich met recht in uitmuntende staat. Hoe kan het ook anders, want deze TR2 is recent professioneel 'body-off' gerestaureerd door een vakkundig restauratiebedrijf, met oog voor detail en originaliteit. Dankzij deze originaliteit is de auto bij uitstek te gebruiken voor deelname aan de befaamde rally Mille Miglia. De uitzonderlijke staat waarin de auto verkeert blijkt ook uit het taxatierapport uit juli 2025, waarin de auto als uitstekend wordt omschreven (conditie 1). De zogenaamde 'Long-Door' (eerste serie) begon zijn leven op 27 augustus 1954, toen hij de fabriek in Groot-Brittanië verliet en (zoals de meeste exemplaren) werd verscheept naar het zonnige klimaat van de Verenigde Staten. Hier is hij in 1955 afgeleverd, vandaar dat dit jaar als bouwjaar in de boeken staat. Uiteindelijk is de auto in 1992 naar Nederland geïmporteerd, waar hij uiteindelijk is gerestaureerd. Bij de auto is een map aanwezig met onder meer facturen van onderdelen, een originaliteitscertificaat (1993), importdocumenten, taxatierapporten (2025 en 1996), RDW-documenten en foto's van voor de restauratie. Ook zijn instructie-/werkplaatshandboeken aanwezig bij de auto. Net ingereden van de restauratie mag deze uitmuntende Triumph nu overgaan naar een nieuwe liefhebber. EXTERIEUR Wat een plaatje: de klassieke uitstraling van de TR2 komt prachtig tot zijn recht in de kleur 'Prime Rose Yellow' en wordt fraai gecontrasteerd met het bordeauxrode interieur. Het betreft hier een vroeg geproduceerd 'Long-Door' model, die te herkennen is aan de lange zijdeuren zonder dorpel aan de onderzijde. De authentieke kleine grille staat ook wel bekend als de 'bomkrater' grille. Het oermodel van de Triumph TR-serie dus. Vanzelfsprekend verkeert de auto optisch in topstaat. In verband met de veiligheid is aan de motorkap een vanghaak toegevoegd. De koplampen zijn van het type P700. De softtop is nieuw, en dus in uitstekende staat. Ook de wielen verkeren in zeer goed staat, met daarin het kenmerkende Triumph logo. Origineel zijn veel chroomdelen op de carrosserie, zoals op de motorkap en zijschermen, bij de eerste serie van de TR2 meegespoten in de kleur van de auto. Omdat dit destijds een extra handeling was kostte dit meer en daarom werden bij latere modellen deze chroomdelen niet meer in de kleur gespoten. De pasnaden van de auto zijn netjes. INTERIEUR Het interieur, de side-screens en de softtop zijn nieuw geleverd door een gespecialiseerd bedrijf en verkeert hierdoor in uitmuntende conditie. De stoelen en het achterbankje zijn bekleed met leder en het overige interieur en de kofferbak zijn voorzien van velours bekleding. Alles in een net zo mooi, zo goed als nieuwe staat. Hetzelfde geldt voor de kofferruimte, die plaats kan bieden aan de softtop, tonneaucover en origineel gereedschap. De tonneaucover en softtop zijn afkomstig van Mercedes Classic line en van hoge kwaliteit. Voor de veiligheid zijn moderne gordels gemonteerd. TECHNISCH De auto beschikt nog over de originele motor die is gereviseerd. Ook technisch is de auto vakkundig gerestaureerd, met aandacht voor originaliteit. De trommelremmen rondom zijn dus behouden, evenals de Lockheed achteras. Deze achteras is wel voorzien van steekassen van Revington, omdat de originele steekassen van Triumph in veel gevallen breken. Ook de originele stuurinrichting en het sluitsysteem van de motorkap zijn behouden. Er is een massaschakelaar gemonteerd, onzichtbaar achter het dashboard. Daarnaast is Triumph voorzien van anti-diefstal, anti-zelfontbranding, een aluminium radiateur (gespoten in zwart), originele A-type overdrive, een smalle moderne V-snaar, elektrische ontsteking en de authentieke 'high-torque' startmotor. De originele gelijkstroom dynamo is omgebouwd tot wisselstroom dynamo.

















