1949 Fiat 500 Topolino
Beschrijving
PANORAMISCH/VOORWAARDEN In 1939 kreeg Enrico Maestri van de beroemde piloot Paolo Butti de opdracht om een auto te bouwen om te racen in de categorie onder de 749 cc van de Mille Miglia. De auto is ontworpen en gebouwd in de fabriek aan de Via Roma in Piacenza. Geïnspireerd door de Alfa Romeo, ontwierp en bouwde Enrico Maestri de eerste aerodynamische coupé gebaseerd op het lange bladveersysteem van de Fiat 500 Topolino A. Met een aluminium lichaam dat 10% lichter is en een verbeterde mechanica, beschikt Maestri over betere prestaties. Echter, de slechte gewichtsverdeling ondermijnt de wendbaarheid, waardoor het meer geschikt is als toerauto. Helaas bleef het project in de wacht staan tot het uitbreken van de oorlog. Voltooid in 1945. De motor heeft een cilinderinhoud van 569, een zijaflaatklep en een maximale kracht van 20 paarden (vergeleken met 13 paarden voor de standaardversie). Ze reed in de eerste Mille Miglia, gehouden op 11 mei 1947 op het Circuito Comunale di Piacenza. Voor het eerst deed Ferrari mee aan de race, bestuurd door graaf Franco Cortese, waaraan ook Elio Zagato, Nuccio Bertone en Fissore deelnamen. Musa van de Mille Miglia van 1948. Deed mee aan de Mille Miglia van 1949 met Guarnaschelli en zijn copiloot. Het had niet succesvoller kunnen zijn. Het werd vervolgens in 1949 goedgekeurd. Maestri's werk bestond uit twee berlinetta's (gesloten) en vier barchetta's (open). In juli 1951 werd de Fiat Maestri Berlinetta verkocht aan Carlo Luigi Giglio. Hij woonde in de wijk Ivrea in Turijn, dus de auto heeft altijd zijn originele kentekenplaten behouden. Vervolgens werd het verkocht aan Mario Bemmer uit Florence. De restauratiewerkzaamheden duurden 18 maanden. Bij aankoop was de auto voorzien van vierkante mistlampen, maar het is onwaarschijnlijk dat deze tot de originele uitrusting behoorden. De volledig gerestaureerde Fiat Maestri heeft in de loop der jaren aan talloze historische evenementen deelgenomen. Auto gekocht door de huidige eigenaar in januari 2022 in Brescia, Italië. Voorheen had het de volgende eigenaren: 1. Paolo B. (1938-) 2. Carlo Luigi G. (Schilder uit Ivrea, Turijn) juli 1951 3. Eigenaar van Swap Show (circa 1980) 4. M. Bemer (Florence) 1994. Het jaar waarin de carrosserie, motor en al het andere werden gerestaureerd. In 2023 naar Japan gestuurd, waar hij werd opgeknapt, geverfd en gerepareerd van wat krassen. In 2024 keerde ze terug naar Italië. De laatste inspectie dateerde van februari 2025. De auto is gecertificeerd door de Japanse FIVA. Het is momenteel in uitstekende staat. documentatie Een bijgevoegde Italiaanse documenten. Italiaans FIAT-register Japanse FIVA-certificering Auto zichtbaar in Bergamo, Italië.

















