Te koop
Je bent hier: Oldtimers te koop > Oldtimer auto's > 1983 Talbot Samba Emelba Rallye Cabrio

1983 Talbot Samba Emelba Rallye Cabrio

bieden vanaf € 1.900
Delen

Advertentie

Referentie
TKV-387326
Publicatie
04-09-2025
Categorie

Kenmerken

Merk
Model
Samba Emelba Rallye Cabrio
Bouwjaar
1983
Versnellingen
manueel
Vraagprijs
€ 1.900

Beschrijving

Talbot Samba Rallye Emelba Cabrio uit 1983 in zeer goede staat. Een van de slechts 200 Samba Rallye's vervaardigd. Solo 9 Samba Rallyd werden door Emelba omgebouwd tot cabriokarretjes. Net gerestaureerd Misschien de enige overlevende. GESCHIEDENIS Dit voertuig maakt deel uit van een partij van 9 Talbot Samba Rallye's die door Talbot Spanje naar de bekende Spaanse carrosseriebouwer Emelba werden gestuurd, waar ze werden omgebouwd tot cabriolets. Er werden meer Talbot Samba's omgebouwd door Emelba, maar slechts 9 Rallye's werden door Emelba omgevormd tot Samba Cabrio Rallye, waardoor het een zeer bijzonder en zeldzaam exemplaar is, bijna uniek omdat er momenteel geen bewijs is dat er nog andere Rallye's bestaan die hetzelfde proces bij Emelba hebben doorlopen voordat ze in gebruik werden genomen. Daarnaast zijn er slechts 200 Talbot Samba Rally's gemaakt. EMELBA Emelba, S.A. was een Spaanse carrosseriebouwer gevestigd in de gemeente Arbucías, in de provincie Girona (Catalonië, Spanje). Dit bedrijf werd opgericht in 1978 en specialiseerde zich in het aanpassen van modellen van SEAT, hoewel het ook aanpassingen maakte aan modellen van Talbot, Peugeot, Lada, Citroën en Chevrolet. Emelba had een ontwerpbureau genaamd Elba Design, waar ze hun modellen ontwierpen. Het bedrijf verdween in 1986. SAMBA RALLYE El Talbot Samba Rallye was de sportieve versie van de Samba, een auto die tussen 1981 en 1986 werd verkocht. Maar het Rallye-concept werd heel ver doorgevoerd, tot zodanig dat het tegenwoordig echt onzinnig is om zo'n auto te overwegen. Het had geen stuurbekrachtiging, geen elektrische ramen en een deel van de instrumentatie, bekleding en audiosysteem werd verwijderd. De stoelen hadden net genoeg vulling en de vering werd aanzienlijk stijver. Ook werden krachtigere remmen gemonteerd en tot slot werd een vrij bijzondere motor geïnstalleerd. De basis was een viercilinder van 1.360 kubieke centimeter die in sommige versies werd aangeboden – ook in de Peugeot 104 – en waarbij zuigers, drijfstangen en krukas werden vervangen door onderdelen afkomstig van de 1.2-motor – precies 1.124 kubieke centimeter – die oorspronkelijk in de Peugeot 104 ZS zat. Op deze manier werd het cilinderinhoud beperkt tot 1.219 kubieke centimeter om in de categorie tot 1,3 liter te vallen. Met deze aanpassingen en enkele andere gerelateerd aan de brandstoftoevoer, werd 95 pk bereikt, voldoende om een geheel te bewegen dat standaard 780 kilo woog. Er werden 200 eenheden geproduceerd voor homologatie en strikt gereserveerd voor klanten met een rallylicentie. De auto was zeer populair vanwege de lage kosten en goede prestaties, maar de pers was er te kritisch over vanwege zijn radicaliteit. Zo groot was de prestatie van de Samba Rallye dat het diende als basis voor het model waarmee Talbot in de Group B van het Wereldkampioenschap Rallys reed, en het werd de vervanger van de legendarische Talbot Sunbeam Lotus uit 1981. De geveilde eenheid De eenheid die we hier brengen is een Rally met weinig kilometers en goed onderhouden. De bekleding van de twee stoelen is vervangen omdat deze wat versleten en op sommige punten gescheurd was, en de huidige bekleding is volledig nieuw. Daarnaast is de auto mechanisch nagekeken, volledig geïnspecteerd en afgestemd, inclusief de twee carburateurs, bougies, olie, filters, enzovoort. Mechanisch rijdt hij perfect en levert hij het vermogen dat een Samba Rally-motor hoort te geven. Hij remt uitstekend en de banden zijn in goede staat, evenals de velgen die zijn gereinigd en gerepareerd en er als nieuw uitzien. Het heeft geen roest en natuurlijk geen corrosie; de achterkanten bevinden zich in hun oorspronkelijke staat. Ook de kapdoek is nieuw en is geïnstalleerd om de auto het hele jaar door bruikbaar te maken. Ten slotte is de auto ZEER goed onderhouden, heeft geen ongevallen gehad, verkeert in goede staat en vertoont geen tekenen van roest of corrosie. De onderkant verkeert in originele staat, zoals te zien is op de foto's. Waarde en Zeldzaamheid De Talbot Samba Rallye Emelba Cabrio uit 1983 is een auto die niet alleen opvalt door zijn geschiedenis in de rally's, maar ook door zijn uiterst zeldzame transformatie door Emelba en de huidige staat van conservering en restauratie. Men schat dat dit de enige overgebleven eenheid is van de 9 door Emelba getransformeerde exemplaren. Locatie en contact Deze Talbot Samba Rallye Emelba Cabrio bevindt zich in Azuqueca de Henares, Guadalajara, Spanje. Het wordt aanbevolen om het voertuig te bekijken voordat u een bod uitbrengt, om er zeker van te zijn dat het aan uw verwachtingen voldoet. Biedingen zijn exclusief transport of export, tenzij anders vermeld. Voor meer informatie of om een bezichtiging te regelen, neem alstublieft contact op met Catawiki.

bezoek website

Advertentie

Referentie
TKV-387326
Publicatie
04-09-2025
Categorie

Kenmerken

Merk
Model
Samba Emelba Rallye Cabrio
Bouwjaar
1983
Versnellingen
manueel
Vraagprijs
€ 1.900

Verkoper

Naam
Catawiki
Adres

Nederland

route plannen
E-mail
terug naar overzicht andere Talbot oldtimers
Waardetaxaties.nl - uw expert in taxeren van oldtimers
Freighthammer - importeren en exporteren van oldtimers
Auctim online auctions
Oldtimer-Verzekering.nl
Legendary Classics - verkoop van oldtimers
Klassiek Aktief - service, reparatie en verkoop
Oldtimerfarm - verkoop in opdracht van oldtimers - Aalter
Catawiki online oldtimer veiling
Klassiek & Techniek - Het leukste klassieker-magazine
DeLeon - Classis Investment Cars
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Autominiaturen Schuiten
Wens jij ook publiciteit via Oldtimerweb? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer info.
Catawiki online oldtimer veiling
Klassiek & Techniek - Het leukste klassieker-magazine
DeLeon - Classis Investment Cars
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Autominiaturen Schuiten