1962 Alfa Romeo 2000 Touring Spider
€ 125.000
Kenmerken
Beschrijving
De Alfa Romeo 2000 was een auto die tussen 1958 en 1961 werd geproduceerd door de Italiaanse fabrikant Alfa Romeo. De Alfa 2000 was de opvolger van de oude Alfa 1900 en had het fabriekscodenummer AR102.
De 2000 werd in 1957 op de autosalon van Turijn gepresenteerd als vierdeurs sedan. De productie begon in 1958 en de auto was verkrijgbaar als Berlina of Spider cabriolet. In 1960 werd de Sprint coupé toegevoegd. In 2000 had de Berlina een versnellingsbak die werd bediend met een hendel op de stuurkolom, waardoor er drie mensen voorin konden zitten. De twee grand touring versies hadden de versnellingspook op de vloer en een krachtigere motor. Tot 1961, toen de versie met 2+2 zitplaatsen beschikbaar kwam, was de Spider een pure tweezitter.
In de VS verschilde de 2000 Spider enigszins van andere markten: op Europese auto's werden de motorkapinlaten apart van elkaar gemonteerd, in plaats van samen en gescheiden door een chromen stuk zoals op auto's op de Amerikaanse markt. Europese auto's kregen ook twee chromen strips langs de onderflanken, terwijl Amerikaanse auto's er maar één hadden.
De 2000 was een achterwielaangedreven auto, gebouwd in een monocoque en uitgerust met een conventionele motor voorin. De motor was een krachtigere versie van de viercilinder met dubbele nokkenas uit de vorige jaren 1900. Hij had nu een cilinderinhoud van 1975 cm3. Het gietijzeren blok en de aluminium cilinderkop leverden 105 pk (77 kW; 104 pk) bij 5300 tpm in Berlina met een enkele downdraft Solex carburateur, terwijl de versie in de Sprint en Spider 115 pk (85 kW; 113 pk) leverde bij 5700 tpm met dubbele side-draft Solex carburateurs en een hogere compressieverhouding. Twee kettingaangedreven bovenliggende nokkenassen bedienden twee kleppen per cilinder. Het vermogen werd naar de achterwielen overgebracht via een 5-versnellingsbak, waarbij alle versnellingen vooruit gesynchroniseerd waren.
De voorwielen hadden een onafhankelijke ophanging met dubbele wishbone, terwijl de achterwielen waren opgehangen aan een starre as. Alle vier de wielen hadden schroefveren en telescopische schokdempers. De remmen waren hydraulische trommelremmen.
Deze Spider 2000 wordt ons gepresenteerd in zijn traditionele Europese versie, met tweekleurige strepen en tweedelige motorkap. Dit is een fantastisch exemplaar, dat enigszins is aangepast om er een zeer veelzijdige en bruikbare auto van te maken.
Het interieur is vernieuwd door Cecil Hayes, met lichtbeige bekleding zonder grote slijtage. Alles is schoon en goed onderhouden, wat doet vermoeden dat er weinig met de auto is gereden sinds de restauratie.
Het dashboard is schoon en goed gepresenteerd, met Veglia instrumenten en een Blaupunkt radio uit die tijd.
Het dashboard vertoont geen barsten of craquelé, de vloerbedekking is schoon en goed onderhouden en de kofferruimte is stevig met een goede vloer en Alfa-Romeo rubberen matten.
Het lakwerk vertoont de minste gebruikssporen, maar ziet er nog steeds erg goed uit. Het chroom is perfect en alle Alfa-Romeo-opschriften zijn in uitstekende staat.
De onderkant van de auto is in uitstekende staat, zonder corrosie en met nieuwe ophanging en uitlaat.
Deze Alfa Romeo zou uitgebreide werkzaamheden hebben ondergaan, variërend van een nieuwe cilinderkop tot een revisie van de versnellingsbak en koppeling.
Voor het eerst gebouwd en geregistreerd in 1962
Gemodificeerd en gerestaureerd door een vorige eigenaar rond 2008-2011 door Manellis, Blumberg en Goldstar
Geïmporteerd in Zuid-Afrika in 2014
De auto toont 45.387 mijl op een vijfcijferige snelheidsmeter
Dossier bevat:
Restauratie dossier
Handgeschreven notities van een vorige eigenaar over modificaties aan de auto
Een nieuwe onderdelenlijst
De auto is in werkelijk uitzonderlijke staat!
Meer info over Route59
Kenmerken
Verkoper
Zoning de Thuin-Lobbes
6530 Thuin
Belgiƫ