Te koop - Auto's

BMW - EMW - 1955

Gepost op:
01-12-2018
Merk:
Type:
EMW
Bouwjaar:
1955
Details:
EMW 327-2 Cabriolet (1955)GESCHIEDENISNog voor de Tweede Wereldoorlog had de BMW 328 een geweldige reputatie opgebouwd, maar de absolute ster uit de jaren '30 collectie was de 327 van ontwerper Peter Schimanowski. De EMW 327-2 is een legendarische cabriolet. Een directe opvolger van BMW's vooroorlogse collectie.EMW, ook wel “Emma“ genoemd, was een automerk dat maar voor korte tijd bestond. Slechts geproduceerd in de jaren 1945-1955. Onze klassieke BMW / EMW 327-2 was deel van het productieprogramma in de periode van 1948 tot 1955. De bouw van BMW's achterkant-georiënteerde voertuigen eindigde in Eisenach in 1955.Stijlvol tweekleurig lakwerk draagt bij aan de impressie. Model 327 - de Cabriolet of de Coupé - is nog altijd het meest stijlvolle model van het voortdurende BMW merk, of beter gezegd het EMW merk.PRODUCTIECIJFERSBMW 321 (1945-1950): 8906 exemplarenBMW 326: 16 exemplarenBMW/EMW 327 (1948-1955): 505 exemplarenBMW/EMW 340 (1949-1955): 21249 exemplaren(Werner Oswald: Deutsche Autos seit 1945, Motor Buch Verlag)EXPORTOost-Duitsland was op zoek naar buitenlandse valuta op de exportmarkt. De productiehoeveelheid was zeer beperkt. Interessant wat betreft dit model is dat Finland de grootste afnemer in de wereld was van dit model. Het Oost-Duitse EMW, gelijk aan de maker van dezelfde auto's maar dan met een blauw-wit BMW logo, exporteerde 94 auto's naar Finland. En om een goede reden. Maar stel nu dat wij het best bewaarde EMW 327 exemplaar ter wereld in handen hebben. Tenminste tot nu toe, want we zijn op de hoogte van de interesses en aankopen van welvarende verzamelaars.Gegevens over de totale productie van het 327 model variëren enigszins, afhankelijk van de bron. De meest veilige schatting is 505 exemplaren zoals genoemd door vele bronnen, waarvan ongeveer 150 auto's gemaakt zijn in de hardtop Coupé uitvoering, 327-3.Van dat totaal zijn 94 auto's geïmporteerd door Finland oftewel 19 procent van de gehele productie, een opmerkelijke hoeveelheid. Over de jaren zijn deze wagens nauwkeurig getraceerd en de zogenaamde zekere informatie wordt onderschreven door een totaal van 64 personen. Onder deze wagens bevinden zich gerestaureerde exemplaren, restauratieprojecten waar momenteel aan gewerkt wordt en nog op te knappen auto's (zogenaamde reservevoertuigen). Gesloopte en anderszins vernietigde auto's worden ook meegeteld in deze lijst.Deze betreffende EMW 327-2 werd voor het eerst geregistreerd in Lahti (Finland) op 30 oktober 1956, met registratienummer IH-666 (kopie originele eigendomsbewijs beschikbaar). We hebben de volledige voertuiggeschiedenis in ons bezit. De huidige eigenaar is de negende eigenaar geworden, direct na haar overleden man, haar man kocht de auto in 1993. Voorbereidingen voor de opknapwerkzaamheden werden onmiddellijk getroffen in 1993. Dus het project nam in totaal 11 jaar in beslag en de auto werd gekeurd op 3 juni, 2004.VOLLEDIGE RESTAURATIEEr zijn wat rustigere restauratieperiodes geweest omdat het vervaardigen van onderdelen tijd in beslag nam. Aan het begin van het project werd gedacht dat het werk met betrekking tot het frame opgelost zou worden door het repareren van de kleine rustplekken. Maar in de praktijk moest alles toch gestript worden tot een “skelet“ niveau om een volledige restauratie te ondergaan.De EMW 327-2 stond hoofdzakelijk bekend als een auto die ontworpen was voor exportmarkten. De constructie werd in vele opzichten met de hand gemaakt.Bijvoorbeeld, de panelen zijn gemaakt in series, maar het afwerken en de uiteindelijke montering ervan werd puur met de hand gedaan. De gedane werkzaamheden zijn daarom, bijna zonder uitzondering, auto-specifiek. In alle opzichten heeft verfijning een rol gespeeld met betrekking tot de originele aanpak. Snelle oplossingen die mogelijk zijn door de kennis, materialen en werkmethoden van nu zijn niet toegepast, zoals te zien is aan de rij palen die de bekleding van de rugleuning van de achterbank bijeenhouden.Het doel was ook om een auto te maken waarmee goed gereden kon worden. Dat wil zeggen, het externe gedeelte is zo opgebouwd dat de auto eruitziet zoals hij eruitziet maar ook op een wijze dat de techniek praktisch gebruikt kan worden. In de zoektocht naar technische zekerheid zijn er drie reserveonderdelen aangekocht voordat de goed werkende aandrijving van de achteras werd gevonden. Natuurlijk was deze acquisitie relatief makkelijk omdat de passagiersuitvoering van model 340 over dezelfde techniek beschikt. Motor, versnellingsbak en as zijn allen gestript en opnieuw gebouwd met gebruik van nieuwe of vernieuwde onderdelen waar mogelijk.Ze rijdt even mooi als haar verschijning!De cabriokap van de EMW betreft een zeer uitmuntende constructie, de structuur bestaat uit een dubbele laag en de overbrugging in het midden is opgevuld met zeewier-isolatie. Het nieuwe exemplaar werd gebouwd met behulp van de oude restanten als model. De originele en degelijke stof werd gevonden via het Mercedes-Benz merk gerelateerd aan de nieuwe productie van dakbedekkingsmaterialen in Duitsland. De kleur is exact hetzelfde als de kleur van de originele cabriokap. De cabriokap is nu gemakkelijk en snel te gebruiken, zelfs al wordt hij niet bediend via een druk op de knop.Het moeilijkste werk had te maken met de houten onderdelen van het houten frame op het chassis omdat ze “op verkeerde wijze' waren geïnstalleerd (zonder alle componenten van het chassis te verwijderen). Op deze manier konden de naden en vormen het beste behouden worden. Het opnieuw installeren van het volledig gedemonteerde frame was arbeidsintensief en vergde erg veel, zelfs van de ervaren vakman. EMMA NUHet eindresultaat brengt glorie aan het origineel! De tijdloze schoonheid van de EMW 327-2 cabriolet is is weer tot bloei gekomen. Het tweekleurige groene lakwerk betreft de oorspronkelijke kleur van de auto, evenals de groene en lichtgele lederen bekleding. Chrome in prima staat, rechte lijnen, bumperonderdelen en stofkappen zijn Finse producten. Alles werkt en loopt goed!De langlopende motor (66 mm x 96 mm) is over het algemeen zeer comfortabel, zelfs al is de 11.2 kpm / 2500 / min (ongeveer 110 Nm) niet zo geweldig. Maar zolang een aangename rijsnelheid wordt aangehouden dan wordt “de bestuurder het schakelen ontzien“, zoals aangegeven in de brochure. De drie grootste versnellingsbakken met vier versnellingen zijn gesynchroniseerd. Wat betreft de twee grootste versnellingen kan de bestuurder kiezen voor de “freewheel“ functie indien gewenst. De versnellingspook is lang, heeft een brede reikwijdte en de synchronisatie gaat wat langzaam dus er is geen sprake van sportief schakelen. Een kleine “workout“ en in het begin wat concentratie zal de klus klaren.Ondanks het sportieve uiterlijk moet Emma zich haasten om bij te blijven Hij is geschikt voor een rustig reisje. De topsnelheid is beoogt op 125 km/u - dit lijkt veelbelovend - en 115 km/u wordt aangeraden voor langere afstanden, wat vrij degelijk rijden is voor deze cabriolet.Voor een 4,5 meter lang voertuig met de omvang van een EMW is 1110 kg eigen gewicht nog relatief beperkt in vergelijking met moderne normen. Daarentegen is het financiële plaatje minder rooskleurig met een gemiddeld verbruik van 12 l/100 km. Het chassis begroet u vanuit de jaren '30: Aan de voorzijde bevinden zich dwarsarmen en dwars-bladveren, aan de achterzijde bevinden zich de stijve as en de bladveren in lengterichting en in de hoek zijn er zogenaamde schimmelweringen.De brandstoftank heeft een capaciteit van 50 liter en is daarachter geplaatst. Het vulgat is te vinden in het midden van het reservewiel onder de afsluitbare stofkap. De daadwerkelijke bagageruimte kan worden bereikt via de passagiersruimte. Een aantal van de “finishing touches“ wat betreft de EMW betreft onder andere de centrale smering maar een verwarmingsapparaat maakt geen deel uit van zijn uitrusting.MET PRIJZEN BEKROONDDe traditionele beurs van de Automobiili Historical Club van Finland heeft de EMW met een kwalificatieprijs beloond, de 1e klasse prijs met een score van 4,98 waar een score van 5,00 het maximum is. In Forssa (Finland) heeft de jury van de traditionele Picknick, gehouden op het Pilvenmäki racecircuit, de EMW beloond met de jaren '50 award.De twee liter straight-6 motor loopt soepel. Hier volgen wat meer details: “Het voertuig beschikt over een motorvermogen van 57 pk en heeft hetzelfde ontwerp als de passagiersuitvoering, model 340-2, de oliekoeler verzekert uitstekende rijprestaties, wat het mogelijk maakt om de krachtige motor optimaal te gebruiken op gecompliceerde wegen. Met een zorgvuldig geselecteerde achterwielaandrijving blijft de motorsnelheid ook op grote hoogtes binnen het economische kader. "LET OP: Het voertuig kan ten alle tijde worden bezichtigd en geïnspecteerd, voordat er transportafspraken gemaakt worden. Zo weet u dat u voor 100% tevreden zult zijn met uw aankoop en hebben beide partijen een gegarandeerd probleemloze en plezierige transactie. Ik heb goede contacten voor het leveren van voertuigen over de hele wereld en kan u hiermee helpen indien nodig, nadat het voertuig is geïnspecteerd.
Foto's:
1955 BMW EMW te koop 1955 BMW EMW te koop 1955 BMW EMW te koop 1955 BMW EMW te koop
Contact:

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van bezoekers te analyseren en om het gebruiksgemak voor bezoekers te verhogen. Door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.