Details:
De Simca Aronde (zwaluw in oud Frans en in Wallonië!) werd gebouwd van 1951 tot 1963. In 1956, een recordjaar, was het de best verkochte auto in Frankrijk. Het was de eerste auto met een carrosserie uit één stuk, het was ook de eerste met een ander ontwerp dan dat van de Fiat 1400. Inderdaad, sinds de Tweede Wereldoorlog bouwde Simca auto's onder Fiat-licentie. L'Aronde is dus de eerste echte Simca. De eerste serie, Simca 9 genaamd, werd geproduceerd van 1951 tot 1956. De tweede serie, Aronde 1300, van 1956 tot 1958. En ten slotte de Aronde P60, van 1958 tot 1963. Merk op dat de Aronde geïmporteerd was naar de Verenigde Staten van 1953 tot 1962. Het werd in 1963 vervangen door de Simca 1300. De Weekend-cabriolet werd geassembleerd, evenals de coupé "De Ville" in de Facel-Métallon-werkplaatsen, degenen die de legendarische Facel Vega produceerden nadat de werkplaatsen werden gescheiden in Facel S.A. en Métallon S.A.
Technische gegevens
Carrosserie
Lengte (cm) : 430
Breedte (cm) : 157
Hoogte (cm) : 133
Wielbasis (cm) : 244
Gewicht (kg) : 620
Mechaniek
Motor : 4 cilinder-in-lijn 1290 cc, voorin
Kleppen : 8
Benzine systeem : 1 Solex carburator
Versnellingsbak : manueel, 4 trappen
Overbrenging : aan de achterwielen
Gestuurd : links
Maximum vermogen : 57 pk SAE bij 5200 t/m
Maximum koppel : 90 Nm bij 3100 t:m
Topsnelheid : 145 km/h