Details:
Toen Porsche deze voor zijn tijd zeer geavanceerde auto in 1977 op de markt bracht was het de bedoeling dat hij de beroemde Porsche 911 moest gaan opvolgen. De kopers dachten hier echter anders over, zij bleven de 911 in grote aantallen afnemen, en heeft de 928 de 911 nooit kunnen vervangen.
De 928 is een sportcoupé die op een bijzondere manier is opgebouwd. Voorin ligt een watergekoelde aluminium V8, de versnellingsbak ligt boven de achteras, dit wordt transaxle genoemd en zorgt voor een betere gewichtsverdeling. De achterwielophanging is zo gemaakt dat de achterwielen in snelle bochten licht meesturen. De motorkap, voorschermen en deuren zijn van aluminium. De carrosserie is geheel verzinkt, de voorkant, de achterkant en de dorpelafscherming zijn van kunststof. Verder is alles elektrisch of pneumatisch, zit er een automatische klimaatregeling met airco in, en is soms het gehele interieur in leer uitgevoerd (optie). Vanaf modeljaar 1986 was het de eerste auto die standaard met ABS geleverd werd.
Technische gegevens
Carrosserie
Lengte (cm): 452
Breedte (cm): 184
Hoogte (cm) : 128
Wielbasis (cm) : 250
Gewicht (kg) : 1550
Mechaniek
Motor : V8 4664 cc, vooraan
Kleppen : 16
Benzine systeem : Bo LH-Jet fuel injectie
Versnellingsbak : automatisch, vier trappen
Overbrenging : aan de achterwielen
Maximum vermogen : 310 pk bij 5900 t/m
Maximum koppel : 399 Nm bij 4500 t/m
Topsnelheid : 255 km/h