Te koop - Auto's

Packard Eight Woody Wagon '47

Gepost op:
06-03-2020
Merk:
Type:
Eight Woody Wagon '47
Bouwjaar:
1947
Prijs:
€ 66.950
Details:
Verlaagde prijs van €69.950 -> €66.950


Oudere restauratie van superieure kwaliteit.
Zeer mooie statige wagen.
Gebruiksklaar.

In februari 1942 kregen alle Amerikaanse autoconstructeurs het bevel om de autoproductie te staken en aan oorlogsproductie te beginnen. Packard bouwde tijdens de Tweede Wereldoorlog De oorlogsproductie had Packard een winst van $33 miljoen opgeleverd. Het bedrijf zat in een uitstekende financiële positie en investeerde nog $2 miljoen in de vernieuwing van haar productiesite.

Toen de oorlog was afgelopen besloot Packard enkel de Clipper terug in productie te nemen. Pas in 1948, in dezelfde periode als de andere merken, werd met de Packard Eight een eerste nieuw model geïntroduceerd. De verkopen bleven echter laag, ook al omdat de dure en de goedkopere modellen steeds meer op elkaar gingen lijken. Voor 1951 werden de modellen hertekend maar de nieuwe stijl werd slecht ontvangen door de kopers.

Op het einde van de jaren 1940 werd Packard voor het eerst benaderd door Mason,  de directeur van autobouwer Nash.  Hij was van mening dat het tijdperk van de onafhankelijke autobouwers ten einde liep en dat deze constructeurs enkel konden overleven als ze samen opgingen in een groot concern als General Motors en Ford. Bij Packard dacht men daar anders over.  Maar in 1954 Packard veranderde van gedachte en zocht ook een overnamepartner. Die werd uiteindelijk gevonden in Studebaker, en de nieuwe consortium heette Studebaker-Packard. Juridisch gezien nam Packard Studebaker over.

Packard zag in de fusie opportuniteiten in Studebakers grotere dealernetwerk. Studebaker, dat in zeer slechte papieren zat, zag heil in Packards betere financiële situatie. De twee bedrijven, Studebaker-Packard en American Motors, begonnen al samen te werken. In 1955 en 1956 leverde S-P motoren en versnellingsbakken aan AM. Het was de bedoeling dat beide bedrijven uiteindelijk zouden fuseren om zo het American-Motors concern te vormen. Een contractgeschil over de samenwerking zorgde ervoor dat dat plan in het water viel en beiden gingen hun eigen weg. American Motors bleef nog tot 1987 bestaan.

In 1958 was het gedaan met Packard. In 1962 werd Packard ook weer uit de bedrijfsnaam geschrapt die daarop terug Studebaker Corporation luidde. Dat bedrijf ging in 1958 een overeenkomst aan met het Duitse Daimer-Benz om hun voertuigen zij aan zij te verkopen. Studebaker wilde ook een overeenkomst sluiten met het Franse Facel Vega om de Excellence in de VS te verkopen onder de merknaam Packard, maar dit werd door de Duitsers tegengehouden. In 1966 ging Studebaker, nadat het al wasuitgeweken naar Canada, failliet.

Technische gegevens


Carrosserie
Lengte (cm): 520
Breedte (cm): 197
Hoogte (cm): 163
Wielbasis (cm): 305
Mechaniek
Motor: 8 cilinder-in-lijn  4720 cc, vooraan
Kleppen: 16
Benzine systeem: 1 carter carburettor
Versnellingsbak: manueel, 3 trappen
Overbrenging: aan de achterwielen
Maximum vermogen: 130 pk bij 3600 t/m
Foto's:
1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop 1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop 1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop 1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop 1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop 1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop 1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop 1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop 1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop 1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop 1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop 1947 Packard Eight Woody Wagon '47 te koop
Contact:
Oldtimerfarm
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
België
Tel. 0472401338
Gsm +32472401338

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van bezoekers te analyseren en om het gebruiksgemak voor bezoekers te verhogen. Door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.