Type:
Aurelia B20 GT Series 5 '56
Details:
Geschiedenis van de Aurelia. Ontworpen door Vittorio Jano, werd de Aurelia gelanceerd in 1950 en de productie duurde tot de zomer 1958.
De Aurelia gebruikte de eerste V6-motor ter wereld, ontwikkeld door Francesco de Virgilio, die tussen 1943 en 1948 een Lancia-ingenieur was en die onder Jano werkte. Tijdens de productie groeide de capaciteit van 1,8 L naar 2,5 L. Prototype motoren gebruikten een boring en slag van 68 mm x 72 mm voor 1569 cc; deze werden getest tussen 1946 en 1948,
De allereerste Aurelia's waren de 10 berlinas (sedans) die een 1754 cc-versie van de V6 gebruikten die 56 pk (42 kW) produceerde. De B20 werd uitgebracht in 1951 met een grotere 1991 cc 70 pk (52 kW) motor. Datzelfde jaar verscheen een tweedeurs B20 GT-coupé. Het had een kortere wielbasis en was ontworpen door Ghia met een Pininfarina-gebouwd lichaam. Dezelfde 1991 cc-motor produceerde 75 pk (56 kW) in de B20. In totaal werden 500 eerste series Aurelia's geproduceerd. In 1954 werd een nieuwe motor geïntroduceerd met een inhoud van 2451 cc. De productie van de Aurelia stopte in 1958.
Technische gegevens
Carrosserie
Lengte (cm) : 437
Breedte (cm) : 155
Hoogte (cm) : 136
Wielbasis (cm) : 265
Leeg gewicht (kg) : 1133
Mechanica
Motor : V6 2451 cc, voorin
Kleppen :12
Benzine systeem : 1 Weber carburator
Versnellingsbak : manueel, 4 trappen
Overbrenging : aan de achterwielen
Stuur : rechts
Maximum vermogen : 112 pk/82 kW bij 5000 t:m
Maximum koppel : 169 Nm bij 3500 t/m
Topsnelheid : 180 km/u