Te koop - Auto's

FN 1300D '27

Gepost op:
20-08-2022
Merk:
Type:
1300D '27
Bouwjaar:
1927
Prijs:
€ 21.950
Details:
 ❗Verlaagde prijs van   €24.950->  €21.950 

15pk

In 1886 bundelden verschillende wapenfabrikanten hun krachten in Herstal, dichtbij Luik. In 1889 werd deze nieuwe compagnie onder meer definitief te danken aan een order van het leger voor 150.000 geweren. Desondanks kochten Duitse industriëlen het bedrijf in 1896, maar alleen met betrekking tot de productie van wapens. De Belgische afdeling begon met de bouw van fietsen, daarna motorfietsen en tenslotte auto's. Het is de ingenieur Henri de Cosmo die de leiding had over hun ontwerp. In 1899 verscheen de eerste FN-auto, een tweecilinderwagen van 796 cc die 4 pk ontwikkelde. Het was een groot succes (ongeveer 200 exemplaren werden geproduceerd).   Het succes was onmiddellijk maar al snel nam de auto de tweede plaats in voor the voordeel van motofietsen.

Echter FN keerde terug naar de autos in 1905.  Dan nam ze aan het einde van het jaar de licentie van de Rochet-Schneider-auto uit Lyon en presenteerde ze de RSB, Rochet-Schneider Belge, een grote viercilinder 6,8-liter kettingoverbrenging, die werden gemaakt tot 1913 in 300 exemplaren. In 1906 bouwde de FN het type 2000, een lichte auto voorzien van een viercilinder.

Tot 1914 bouwde de FN verschillende soorten lichte en middelzware auto's, zuinig in gebruik en klassiek van design.

Eind 1913 werd een populaire auto gepresenteerd, de 1244 cc "1250", maar toen Duitsland België binnenviel, werd de fabriek gevorderd en werd het een reparatiewerkplaats voor zijn militaire voertuigen.

In 1919 werd de productie hervat met motorfietsen, waarna in 1920 opnieuw licht gewijzigde vooroorlogse auto's werden geproduceerd, waaronder de 1250A, die van 1914 tot 1924 in 1.200 eenheden werd gebouwd.

Een nieuwe luxe FN verscheen in 1921 : het was een model ontworpen in 1914 maar niet geproduceerd tijdens de oorlog. Het is een grote auto van 3800 cc, gebouwd in 290 exemplaren tot


Het type 1300 verlaat de fabrieken in 1923. Er worden 2200 gebouwd, plus 200 in de sportversie van 1450 cc. Deze FN Sport zullen schitteren in verschillende sportevenementen en zullen met name de King's Cup winnen tijdens de 24 uur van Francorchamps. In 1925 bouwde de FN 1.500 auto's en is daarmee de op één na grootste producent achter Minerva. Bovendien probeerde de twee merken samen te werken, maar tevergeeds. Een van de redenen is dat Amerikaanse auto's in Europa zullen landen, onder meer dankzij Amerikaanse hulp aan het einde van de oorlog.

Twee luxueuze modellen werden gebouwd ter ere van kleine prins Boudewijn en even later ter ere van kleine prins Albert.

Helaas dwingen sommige politici in 1935 de regering om een ​​handelsovereenkomst met de Verenigde Staten te ondertekenen, die een aanzienlijke verlaging van de douanerechten op de invoer van auto's aanvaardt tegen een verlaging van de Amerikaanse heffingen voor bepaalde Belgische producten, zoals cement. Gevolg : de nationale industrie, die al slecht beschermd was, werd nauwelijks beschermd en FN besloot in september 1935 te stoppen met het bouwen van auto's. Wat jammer !

FN bleef natuurlijk motorfietsen produceren die goed bleven verkopen, evenals bedrijfsvoertuigen.

 
Foto's:
1927 FN 1300D '27 te koop 1927 FN 1300D '27 te koop 1927 FN 1300D '27 te koop 1927 FN 1300D '27 te koop 1927 FN 1300D '27 te koop 1927 FN 1300D '27 te koop 1927 FN 1300D '27 te koop 1927 FN 1300D '27 te koop 1927 FN 1300D '27 te koop 1927 FN 1300D '27 te koop 1927 FN 1300D '27 te koop 1927 FN 1300D '27 te koop
Contact:
Oldtimerfarm
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
België
Tel. 0472401338
Gsm +32472401338

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van bezoekers te analyseren en om het gebruiksgemak voor bezoekers te verhogen. Door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.