Te koop - Auto's

Fiat

Gepost op:
22-04-2023
Merk:
Bouwjaar:
1962
Prijs:
€ 105.000
Details:
English/German below

Carrozzeria Fissore - A designer that puts the heart first. Head not second, but last. De Fiat 1600S Coupé O.S.C.A is een klassieker die iedere liefhebber de nek doet verrekken en bij iedereen wel een -benzine gerelateerde- snaar raakt. In de herfst van 1962 werd de Fissore body voor het eerst op de Torino Motorshow getoond. Een prachtig gevormde coupé met veel typisch Italiaanse lijnen en handwerk. Als je snel kijkt, lijkt ze best veel op die van oom Enzo; Deze is alleen (nog) iets vriendelijker voor de portemonnee! Fissore had alleen één probleem richting Fiat; de auto was duurder in productie dan waarvoor ze werden verkocht aan het publiek. Het interieur was minstens zo mooi als dat van een Ferrari, de koets werd deels met de hand geklopt van aluminium, het dashboard hing vol met glimmende Jaeger klokken en alles werd met de hand geassembleerd en afgewerkt. De gedeelde achterruit was vijf keer (!) zo duur als een reguliere achterruit. Conveniente? No. Logico? Assolutamente! In begin '63 greep Fiat ook in en maakte significante veranderingen aan de koets. Zo verdwenen de bumpers, lampen en achterruit eigenlijk al direct na de eerste productieauto's. Eind 63 trok Fiat de stekker uit de Fissore body's. Porca puttana! Eindresultaat? Ongeveer 25 Fissore-koetsen zijn geregistreerd en bekend, waarvan het leeuwendeel geproduceerd was in 1963. Van de op één hand te tellen échte 1962 Fissore's, hebben wij er dus eentje gevonden in een privé collectie! Het mooie aan deze Fissore is echter niet de koets, maar wat er onder de motorkap ligt. Toentertijd wilde Fiat concurreren met Alfa die een prachtige sportauto had met een dubbelliggende nokkenas. Ze schakelde de hulp in van O.S.C.A., wat eigenlijk niemand minder waren dan de gebroeders Maserati die de namen al verkocht hadden in '47, maar wel nog graag een uitdaging aanpakte. De 1600 is te herkennen aan een 'assymetrico', een hoodscoop aan een kant die ruimte maakt voor de, jawel, dubbele webers. Zo krijg je een Mini-Maserati in een prachtige Fissore koets. Dat gecombineerd hoogstoriginele Carlo Borrani wielen, en iedere Italiaans autoliefhebber verslikt zich in zijn Montepulciano van vreugde. Deze Fissore, zelfs een 1600'S', heeft een ietwat grotere motorinhoud dan een 1600, is lang geleden gerestaureerd en verkeert nog in zeer originele staat. Haar lak is een keer vernieuwd, maar haar lasnaden behoren onderhand tot cultureel Fissore erfgoed. De afgelopen twintig jaar heeft ze nauwelijks mogen snerpen en naverbranden, dus is nu weer naarstig op zoek naar een nieuwe liefhebber. A presto!

--- English Carrozzeria Fissore - A designer that puts the heart first. Head not second, but last. The Fiat 1600S Coupé O.S.C.A is a classic car that will make any enthusiast wring their neck and strike a -petrol related- chord with everyone. In the autumn of 1962, the Fissore body was shown for the first time at the Torino Motorshow. A beautifully shaped coupé with many typical Italian lines and handiwork. If you take a quick look, it looks quite a lot like Uncle Enzo's; this one is just (even) a bit friendlier to the wallet! Fissore only had one problem towards Fiat; the car was more expensive in production than they sold it for to the public. The interior was at least as beautiful as that of a Ferrari, the body was partly handmade from aluminium, the dashboard was full of shiny Jaeger clocks and everything was assembled and finished by hand. The split rear window was five times (!) as expensive as a regular rear window. Convenient? No. Logico? Assolutamente! In early '63 Fiat also intervened and made significant changes to the bodywork. The bumpers, lights and rear window disappeared right after the first production cars. At the end of '63 Fiat pulled the plug on the Fissore bodies. Porca puttana! Final result? About 25 Fissore coaches are registered and known, most of which were produced in 1963. So, of the real 1962 Fissore's that can be counted on one hand, we have found one in a private collection! The beauty of this Fissore is not the body, but what is under the bonnet. At the time Fiat wanted to compete with Alfa who had a beautiful sports car with a double camshaft. They enlisted the help of O.S.C.A., which was in fact none other than the Maserati brothers who had already sold their names in '47, but were still keen to take on a challenge. The 1600 can be recognised by an 'assymetrico', a hoodscoop on one side that makes room for the, yes, double webers. So you get a Mini-Maserati in a beautiful Fissore bodywork. That combined with highly original Carlo Borrani wheels, and every Italian car enthusiast chokes on his Montepulciano for joy. This Fissore, even a 1600'S', has a slightly larger engine capacity than a 1600, was restored long ago and is still in very original condition. Her paint has been renewed once, but her welds are now part of Fissore's cultural heritage. Over the past twenty years, she has barely been allowed to sizzle and burn, so she is now looking for a new lover. A presto!

--- German Carrozzeria Fissore - Ein Designer, bei dem das Herz im Mittelpunkt steht. Kopf nicht an zweiter, sondern an letzter Stelle. Der Fiat 1600S Coupé O.S.C.A. ist ein Oldtimer, der jedem Liebhaber das Wasser im Munde zusammenlaufen lässt und bei jedem einen - benzinbezogenen - Akzent setzt. Im Herbst 1962 wurde die Fissore-Karosserie zum ersten Mal auf dem Turiner Autosalon gezeigt. Ein formschönes Coupé mit vielen typisch italienischen Linien und Handarbeiten. Auf den ersten Blick sieht sie der von Onkel Enzo sehr ähnlich, nur ist sie (noch) ein bisschen freundlicher zum Geldbeutel! Fissore hatte nur ein Problem mit Fiat: Das Auto war in der Produktion teurer, als sie es an die Öffentlichkeit verkauften. Das Interieur war mindestens so schön wie das eines Ferrari, die Karosserie wurde teilweise in Handarbeit aus Aluminium gefertigt, das Armaturenbrett war voller glänzender Jaeger-Uhren und alles wurde von Hand zusammengebaut und fertiggestellt. Die geteilte Heckscheibe war fünfmal (!) so teuer

Meer informatie

Interieurkleur: Zwart
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Optioneel afleverpakket (zonder meerprijs): Afleverpakket: Nieuwe APK Volle tank

Aanvullende opties en accessoires

Comfort & Interieur
Armsteun voorToerenteller
Overig
analoge klok
Foto's:
1962 Fiat te koop 1962 Fiat te koop 1962 Fiat te koop 1962 Fiat te koop 1962 Fiat te koop 1962 Fiat te koop 1962 Fiat te koop 1962 Fiat te koop 1962 Fiat te koop 1962 Fiat te koop 1962 Fiat te koop 1962 Fiat te koop
Contact:
Cool Classic Club
Energiestraat 3
1411 AN Naarden
Nederland
Tel. 0031 352031753

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van bezoekers te analyseren en om het gebruiksgemak voor bezoekers te verhogen. Door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.