Details:
De lancering van de Fiat 124 Spider voor het modeljaar 1966 viel samen met het debuut van de nieuwe Fiat 124 sedan. Net als de voorgangers van de 124, de Fiat 1200 en 1500 Cabriolet, waren gebaseerd op het Fiat 1100 sedan platform, was ook de nieuwe 124 Spider gebaseerd op een iets ingekort, achterwielaangedreven 124 sedan chassis. De styling van de 124 Spider werd ontworpen door Tom Tjaarda, een Amerikaanse ontwerper die werkte bij Pininfarina in Turijn, Italië, en weerspiegelde zowel Tjaarda's Chevrolet Corvette Rondine concept car als de Ferrari 275 en 330 GTS productie sportwagens.
Terwijl de 124 Sedan standaard was uitgerust met een viercilinder-in-lijn tuimelaar, deed Fiat een beroep op de voormalige Ferrari viercilinder motorontwerper Aurelio Lampredi om een nieuwe cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenas te ontwerpen die op een licht gewijzigd 124 blok moest worden gemonteerd. De resulterende Fiat-motor met dubbele nokkenas was erg populair en werd een hoofdbestanddeel van het Fiat-concern, dat tot in de jaren negentig Fiat, Lancia en zelfs enkele Alfa Romeo's aandreef. Het werd ook de meest succesvolle motor aller tijden in het World Rally Championship.
De mechanische architectuur was conventioneel: motor in lengterichting vooraan, versnellingsbak met 5 versnellingen, achterwielaandrijving, vier schijfremmen en een monocoque, met een drooggewicht van minder dan 1.000 kg. De verschillende series waren uitgerust met verschillende motoren: de eerste serie werd geboren met een 1438 cc twin cam motor, in de tweede serie gevolgd door de 1608 cc motor met twee twin-body carburateurs die 112 PK leverden, terwijl de derde serie de nieuwe 1600 en 1800 introduceerde met een enkele twin-body carburateur, afgeleid van de Fiat 132.
Dit exemplaar is de legendarische 1608 cc BS1 (112 PK 125 BC motor), waarschijnlijk de meest pittige motor in het lange bestaan van de 124, dankzij zijn "vierkante" architectuur (boring = slag). Deze prachtige 124 van Italiaanse makelij werd in de afgelopen 6 maanden gerestaureerd: totale revisie van de bovenmotor (cilinderkop, kleppen, ...), carburateurs, riemen en filters (origineel), remmen, loopwerk, nieuw stoffen dak, nieuw houtwerk en interieurpanelen. De auto is in perfecte staat en voldoet volledig aan het origineel.
Meer info op Route59