Details:
De 8-serie werd geïntroduceerd in 1989 (E31-code) en was alleen verkrijgbaar als tweedeurscoupé. Het werd aangedreven door natuurlijk afgezogen V8- en V12-motoren. De E31 startte de productie net zoals de productie van de E24 6-serie eindigde, maar het wordt niet beschouwd als een directe opvolger. Het werd later stopgezet in 1999 vanwege slechte verkopen. Ontwerpwerkzaamheden van de eerste generatie E31 8-serie begonnen in 1984, met de laatste ontwerpfase en productieontwikkeling vanaf 1986. De auto debuteerde op de Frankfurt Moor Show in 1989 en werd geproduceerd tot 1999. De 8-serie werd ontworpen om verder te gaan dan de markt van de 6-serie, met betere prestaties en een hogere prijs. De 8-serie was de eerste productieauto met een V12-motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en was een van de eerste voertuigen die uitgerust waren met een elektronische drive-by-wire-gasklep. De 8-serie was ook een van de eerste auto's van BMW die een achteras met meerdere koppelingen gebruikte.
De modellenreeks werd later opnieuw geïntroduceerd in 2018 met de tweede generatie, G15 8-serie.
Technische gegevens
Carrosserie
Lengte (cm) : 478
Breedte (cm) : 186
Hoogte (cm) : 134
Wielbasis (cm) : 268
Gewicht (kg) : 1790
Mechaniek
Motor : V12 4988 cc, voorin
Kleppen : 24
Benzine systeem : Bosch motronic injectie
Versnellingsbak : manueel, 6 trappen
Overbrenging : aan de achterwielen
Maximum vermogen : 300 pk bij 5200 t/m
Maximum koppel : 450 Nm bij 4100 t/m
Topsnelheid : 250 km/h