Type:
1300 Giulietta Spider '58
Details:
Alfa Romeo 1300 Giulietta Spider Passo Corto '57 750D
Deze Alfa Romeo Spider serie 1, werd gebouwd in 1957 bestemd voor de Amerikaanse markt.
Eerste inschrijving in de VS in 1958.
De wagen is matching numbers.
Zeer zeldzaam.
Hij werd volledig gerestaureerd in opdracht van de huidige eigenaar. De restauratie werd gedocumenteerd door middel van een uitgebreide fotoreportage.
De wagen werd in België gekeurd en ingeschreven en gebruikt na restauratie (bijna geen sporen van gebruik).
Deze Alfa Romeo is zéér goed gerestaureerd in zéér goede staat en klaar voor gebruik
Beschrijving van het model
Tijdens zijn lange bestaan heeft Alfa Romeo altijd sportmodellen aangeboden, variërend van kleine bommen met een bescheiden verplaatsing tot een zescilinder met een Ferrari-motorhelft vooronder. Pininfarina zorgt voor een prachtig design, met zijn kleine rooster typisch voor het merk en een subliem profiel. Tegen het begin van de jaren 1950 leek Alfa Romeo weinig op zijn vooroorlogse zelf. Woeste motoren en body-on frame-ontwerpen waren op hun retour; ze werden vervangen door een geavanceerde viercilinder met dubbele nokkenas en de eerste uitstapjes van het merk naar monocoque-constructie. Maar ondanks een duw in de richting van de mainstream, die noodzakelijk was door een veranderd economisch klimaat in Europa, bleef Alfa Romeo dezelfde geest bezitten die het voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog naar talloze Grand Prix-overwinningen had geleid. Alfa Romeo's nieuwe line-up voor kleine auto's kwam in 1954 tot veel bombarie met de introductie van de statige Giulietta Sprint coupé. Het jaar daarop debuteerde een sedan, of berlina, versie. Maar de autowereld beefde een paar maanden later op zijn grondvesten, toen de door Pinin Farina ontworpen Giulietta-spin medio 1955 werd onthuld. Gestyled door Pinin Farina, werd de aantrekkelijke spider gebouwd op een iets kortere wielbasis. De Twin Cam viercilinder lijnmotor van het Italiaanse merk werd gedownsized tot 1,3 liter voor de Giulietta uit de 750-serie en gebruikte een lichtmetalen cilinderblok en Solex-carburateur. De Giulietta-spin zou uiteindelijk worden vervangen door de Giulia-spider, hoewel de naamsverandering niet gepaard ging met een volledig herontwerp. Als gevolg hiervan bleef de basislook van de spider bijna een decennium bestaan voordat hij werd vervangen door de Duetto - een eerbetoon aan het werk van Pinin Farina.Met de typische Pinin Farina “radio-delete” plaat, het rode wollen tapijt is met direct ondergedompeld in de luxe en elegantie van welleer.De combinatie van een “rev-happy” motor, een fijne wegligging, een responsief chassis en goede remmen maakte de spider tot een rijdersauto bij uitstek - misschien wel superieur in rijdynamiek in vergelijking met zijn primaire concurrenten, Porsche's 356 cabriolet en Speedster. Deze tijdloos gestileerde Italiaanse schoonheden blijven vandaag de dag veeleisende liefhebbers aantrekken en zijn een voorkeurskeuze voor vintagerally's en evenementen.
Technische gegevens
Carrosserie
Lengte (cm) : 338
Breedte (cm) : 154
Hoogte (cm) : 129
Wielbasis (cm) : 220
Gewicht (kg) : 820
Mechaniek
Motor : 4 cilinder-in-lijn 1290 cc, voorin
Kleppen :8
Benzine systeem : 1 Solex carbu
Versnellingsbak : manueel, 4 trappen
Overbrenging : aan de achterwielen
Maximum vermogen : 80 pk bij 6000 t/m
Maximum koppel : 112 Nm bij 4250 t/m
Topsnelheid : 172 km/h