1971 Citroën DS D-Super
Beschrijving
De door velen bewonderde Citroën DS maakt al zijn -niet overdreven- verhalen waar, zoals de vaak genoemde associatie “alsof je zweeft over de weg”. Een klassieker zo mooi die ook zelfs bewonderd wordt door mensen die niet eens persé petrolheads zijn maar aangetrokken worden door de kunstzinnige verschijning die ze zojuist voorbij zagen zoeven. Deze stijlicoon is eigenlijk wel openbaar kunstbezit te noemen. ?
?Wat mag je verwachten??Deze DS in kwestie is zoekende naar een nieuwe liefhebber die er weer lekker van gaat genieten. Ben jij die persoon? ?Het is een 54 jaar oude Citroën DS D-Super, die voor het eerst op de weg is komen op 19/04/1971. Een auto met veel ervaring wat zichtbaar is, maar wat hem ook begeerlijk maakt. De vorige eigenaar heeft hem voor de hobby naast zijn dagelijkse auto gehad en reed er geregeld mee. Je kan er eventueel gelijk lekker in gaan rijden, maar het is wel aan te raden hem even te checken en een beurtje te geven.
Carrosserie & lakwerk.
De buitenzijde is op het eerste gezicht vrij oké om te zien en helemaal compleet, maar als je hem erg kritisch bekijkt zie je dat de lak niet zo mooi is. Hij is vrij 'riant' gespoten en heeft een “sinaasappel lak”. Echter maakte dit bij de vorige eigenaar niet zo uit, want als hij nat of een beetje viezig is zag je dit amper. Voor de purist; lang polijsten met een grove korrel gaat hem al veel helpen, of wellicht laten overspuiten. De plaatdelen zijn hierdoor wat ruig, maar wat punt-lassen, vouwranden en andere lasnaden zijn nog wel zichtbaar onder bijvoorbeeld de motorkap of kofferklep, dus mijn aanname is dat er niet echt plamuurwerk in zit.
Ook als je in de motorruimte kijkt zie je (contrast wit of wat bruine vliegroest) dat hij met wat klein werk al een stuk frisser te krijgen is (bewust zo gelaten zodat het zichtbaar is).?De bodem kent aan de achterzijde wat beginnende roestvorming, dit is wel raadzaam te behandelen om erger te voorkomen, of natuurlijk repareren.
Technisch.?Hij start vrij makkelijk en hij blijft ook prima stationair lopen. Hij schakelt makkelijk door de versnellingen heen.?De vering komt gemakkelijk omhoog en lijkt ook goed te werken op de hoge en lage standen. Wel is soms een klein (pompend) bijgeluid te horen bij het volledig insturen. De rijervaring was verder aangenaam. Ook remt hij goed. Gezien de auto veel gereden is, is het raadzaam om hem eventjes bij langs te lopen als je dit ook van plan bent.
Interieur.
Dit vond ik nog verrassend netjes. Gezien de leeftijd heeft hij natuurlijk wat ouderdoms- en gebruikssporen, maar op het eerste gezicht toont het wel netjes. Maar, bijvoorbeeld de midden armsteun, hoedenplank of wat kabeltjes netjes wegwerken zou nog een heel ander gezicht geven. Leuk om zelf te doen en eigen te maken:-)
Documenten.
De Citroën is voorzien van Nederlands kenteken en is in Nederlands ondertussen APK- en belastingvrij. Gezien veel reparatiewerk door een liefhebbende eigenaar zelf uitgevoerd is, zijn er geen boekjes en dergelijke bij.
Mocht de auto buiten Nederland gekocht worden helpen we graag bij het verzorgen van de juiste exportdocumenten zodat je hem in jouw land kan registreren.