1951 Land Rover Minerva 80"
Beschrijving
GESCHIEDENIS
Landrover 80” Minerva
Bijna identieke tweelingbroer van de legendarische Land Rover 80" Series 1, hier, in een Belgische legerversie, de eerste Land die onder licentie buiten de Engelse grenzen werd gebouwd.
Na de Tweede Wereldoorlog, in 1948, presenteerde Rover & Co. Ltd (zoals het werd genoemd) zijn Land Rover, de legendarische '80 inch', op de Autosalon van Amsterdam in Nederland, de voorloper van een lange en krachtige lijn van onstuitbare 4x4's.
Maar wat heeft de Minerva, zo vraag je je misschien af, te maken met de Land Rover (waarvan het een fotokopie lijkt te zijn)?
Snel gezegd. Sinds zijn verschijning had de Land 80 "Series 1" een ongelooflijk succes en werd hij de 4x4 die het meest gevraagd werd door politiediensten, legers en vele professionele gebruikers, niet alleen Europese, zozeer zelfs dat het moederbedrijf niet aan iedereen kon voldoen. . Zo ontstond de noodzaak om productie buiten de Engelse grenzen in licentie te geven.
Dit vooruitzicht verheugt verschillende Europese fabrikanten, met Societé Nouvelle Minerva S.A. op de voorgrond, erfgenaam van Anonyme Minerva Motors, een Belgische autofabrikant gevestigd in Antwerpen, opgericht in 1904 door Sylvain de Jong en gespecialiseerd in de productie van luxe auto's. Een productie die zo prestigieus was dat er in de "twintig" zelfs een luxueuze "zescilinder" uit voortkwam die qua prestaties, luxe en betrouwbaarheid kon concurreren met de Engelse Rolls Royce, en zelfs daarmee kon concurreren op Engelse bodem. En het is wellicht ook dankzij dit bewezen 'kwalitatieve' vermogen dat Rover Minerva kiest als partner voor het eerste productie-experiment van een deelstaat buiten de nationale grenzen.
De overeenkomst, opgesteld eind 1951, trad begin 1952 in werking met de eerste Minerva's die, bestemd voor het Belgische leger, de Antwerpse fabrieken verlieten. De veronderstelde aantallen zijn, voor die tijd, beslist substantieel, aangezien het programma voorziet in de productie, over vijf jaar, van ongeveer 10.000 Minerva 80 T.T. (het acroniem zou Tout Terrain aangeven). De overeenkomst tussen de twee bedrijven bepaalt dat Minerva zowel het chassis als de carrosserie zelf zal maken (gebaseerd op het originele Land-sjabloon), dat echter niet van aluminium is, zoals het origineel, maar van gelaste staalplaten.
Rover biedt op zijn beurt een complete kit voor alles wat te maken heeft met de motor, mechanica, transmissie, versnellingsbak enzovoort. De motor is de originele 2,0 liter (1.997 cc) met 52 pk en circa 136 Nm koppel. Het is een 4-cilinder lijnbenzinemotor, met een krukas op drie steunen), kleppen bediend door stangen en tuimelaars, met "laterale" uitlaatkleppen. Het tanken gebeurt met een omgekeerde Solex carburateur.
De transmissie maakt gebruik van een insteekbare 4×4, die wordt geactiveerd door op de hendel (met gele knop) aan de zijkant van de tunnel te drukken. De overgang van normale naar gereduceerde verhoudingen en omgekeerd wordt echter (bij stilstaand voertuig) geregeld door de andere hendel (met rode knop).
De Rover/Minerva-overeenkomst duurde tot 1956 en terwijl het Engelse bedrijf de "86 inch" introduceerde (die Minerva in een paar exemplaren zou produceren, die bijna allemaal bedoeld waren voor civiel gebruik), maakte een reeks misverstanden tussen de bedrijven een einde aan de overeenkomst.
Van de ongeveer 8.000 gebouwde Minerva 80" werden er vele later gesloopt nadat ze door het leger en de verschillende gemilitariseerde lichamen waren verkocht, en er zijn er nog steeds ongeveer honderd in omloop.
OVERZICHT/VOORWAARDEN
De Minerva die wordt geveild is een exemplaar gebruikt door het Belgische leger, zoals blijkt uit het symbool op het voorspatbord.
De auto werd vervolgens aangekocht en minutieus gerestaureerd door Land Rover Team, een onafhankelijk bedrijf gespecialiseerd in de restauratie en het onderhoud van Land- en Range Rovers, die hem gebruikten voor tentoonstellingen en rally's.
Originele kleuren met originele emblemen.
Nieuw interieur
Volledig gereviseerde mechanica
Het wordt geleverd met een ASI-certificaat van historische relevantie.
Het voertuig kan worden bezichtigd en opgehaald in Giussano (MB), Italië.