1985 Maserati Quattroporte III - 4900
Kenmerken
Beschrijving
Maserati Quattroporte Serie 3 - 1985
Sinds oktober 2020 ben ik de trotse eigenaar van deze mooie Maserati QP III die op 22 februari 1985 (met de hand) is vervaardigd in de Maserati fabriek te Modena, Italiƫ. De auto wordt uitgevoerd in de lakkleur Grigio Azzurro, grijs met een praktische azuurblauw. Het volledige lederen interieur is uitgevoerd in de kleur Cuoio Naturale, cognacbruin. Een beschrijving van het kenmerk van deze Maserati.
Carrosserie/lakwerk:
De carrosserie verkeert in goede staat. Er is geen sprake van roest. De carrosseriedelen aan de onderkant van de auto zijn behandeld met een zwarte tectyl. Er bestaat een lichte schade aan de linkerzijde van de grill en de kunststof kap rond de rechter buitenste koplamp heeft een scheurtje. De vele chroomdelen rondom de wagen zijn in onbeschadigde staat. Aan de onderzijde zijn enkele onschuldige contactmomenten met (waarschijnlijk) verkeersdrempels zichtbaar.
Het lakwerk verkeer in zeer goede staat. Rondom is de lak strak. Bij minutieuze inspectie is rechts achter op het dak een randje voelbaar van missende blanke lak. Het slot is aan de linkerzijde van de benzineklep een minuscuul 'chipje' zichtbaar aan de rand van de klep.
Techniek:
Tien keer van de aanschaf van de auto door mij in oktober 2020 luidde de conclusie van 'ACS Aankoopkeuring en Advies': "de hoeveelheid staat van de auto is erg goed. Aan de techniek is veel gedaan, o.a. Motorsteun rubbers, ophang rubbers, draagarm rubbers. De auto werkt ook erg goed."
Door mij zijn de gasveren van motorklep en kofferdeksel vervangen en is er een originele 'Vitaloni' buitenspiegel gemonteerd. Naast regulier onderhoud wordt de airco-installatie hersteld.
In oktober '21 is er groot onderhoud verdwenen, terwijl naast vervanging van alle vloeibare de schokdempers en veren (voor en achter), remblokken (voor), fuseekogels links en rechts en de grotendeels draagarmbussen vervangen door originele Maserati - onderdelen. Vanzelfsprekend zijn de facturen aanwezig. In juni 2024 is er een kleine beurt uitgevoerd, waarbij tevens aircokoppelingen en -slangen plus lager V-snaar en de dynamo (origineel merk en type) zijn vervangen en nieuwe Michelins XWX 225/70 R15 zijn geplaatst. Ook hier facturen aanwezig. Tot slot zijn een originele, nieuwe set remblokken (achter) en complete set remcilinders plus 2 x 'repair kits' aanwezig, ingeval op termijn revisie van de remmen geindiceerd is.
De V8 heeft een geweldige rustige loop; je kan spreekwoordelijk een muntje op zijn kant zetten bij stationair draaien. De automatische versnellingsbak (Chrysler, type A-727, 3 versnellingen + R) werkt naar behoren.
Interieur:
Het interieurverkeer verkeert in zeer goede staat. De lederen voorstoelen, achterbank, middenconsole en deurpanelen kennen nauwelijks 'patina'. Alle elektronica (stoelverstelling (6-voudig), ramen, ontgrendeling koffer- en benzineklep, verwarming, airco en schakelaars) werkt zoals het hoort.
Het ingebouwde wortelhoutfineer op het dashboard en de middenconsole kent drie imperfecties. Op het lederen stuur is een lichte verkleuring waar verwijderbare links van het logo. Het afdichtrubber van het linker achterportier kent een scheur en zit daar los. Afdichtrubbers deuren en kofferklep hebben licht onderhoud nodig.
Documenten:
De originele certificaten (3 stuks) van Maserati Classiche uit Modena zijn aanwezig, die de authenticiteit, de technische en esthetische kenmerken en de finale testen officieel weergeven. Tevens zijn meerdere 'manuals' (gebruikershandleiding, werkplaatshandleiding, elektrisch schema (beschrijving en compleet figuur op A2 formaat), de geschiedenis, diverse facturen en overige relevante informatie, zowel digitaal als in 'hard copy', aanwezig.
Overige informatie:
De auto is op 4 april 1985 geleverd aan Maserati concessiehouder Auto Course te Toulouse, Frankrijk. Op 23 oktober 1999 is de wagen in het bezit gekomen van een Belgische verzamelaar, die vermoedelijk de vierde eigenaar was. De kilometerstand was toen 45.643 km. Op 2 oktober 2020 is de auto in mijn bezit gekomen via The Gallery te Brummen. De kilometerstand was toen 47.160 km.
Op 21 oktober 2020 is de Maserati Quattroporte serie III op Nederlands kenteken gezet.
Het is aanbevolen om het voertuig eerst te bekijken, te bieden om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Voor een afspraak kunt u contact opnemen met Catawiki.