1972 Porsche 911 2.4T Targa
€ 49.500
Beschrijving
De eerste versie van de Porsche 911 werd drie jaar lang geproduceerd en vanaf 1967 vervangen door de 911 L (voor 'Luxus'). Later werd een krachtiger model, de 911 S, aan het gamma toegevoegd. De 911 S, die in november 1966 op de markt kwam, werd aangedreven door een 2,0-liter motor met 160 pk, waarmee hij een topsnelheid van 225 km/u haalde. Hij onderscheidde zich door verbeterde voorzieningen en, visueel, door de beroemde 15-inch Fuchs wielen.
De 911 S was aanvankelijk uitgerust met drievoudige Weber-carburateurs, maar deze werden in 1968 vervangen door mechanische Bosch-injectie, waardoor het vermogen steeg van 160 naar 170 pk. In 1967 werd de 911 T (voor 'Touring') geïntroduceerd, met een vermogen van 110 pk. Het gamma bestond toen uit vier modellen: de 911 L, 911 T, 911 S en 912, plus de Targa-versie (vernoemd naar de Targa Florio, de Siciliaanse race waarin Porsche verschillende overwinningen behaalde), gelanceerd in 1966, die zich onderscheidde door een gedeeltelijk cabriodak dat een vaste overhangende boog achterliet (oorspronkelijk chroomkleurig, later zwart gelakt) en een glazen 'bel' die de achterkant van het passagierscompartiment omhulde.
In 1969 werd de cilinderinhoud van alle 911-varianten vergroot van 2,0 liter naar 2,2 liter. Het gamma omvatte toen de 911 T (125 pk), 911 E (155 pk) en 911 S (180 pk), terwijl de 911 L uit de catalogi werd gehaald. In 1972 werd de cilinderinhoud van de 911 vergroot tot 2,4 liter. Tegen die tijd ontwikkelde het krachtigste model, de 911 S, 190 pk en was daarmee de snelste auto die in Duitsland werd geproduceerd, met een topsnelheid van ongeveer 240 km/u.
Dit exemplaar is een 911 2.4T Targa (F-model) uit 1972: een jaar na aankoop besloot de Italiaanse eigenaar echter om de styling van de auto te veranderen in een G-model, dat destijds als een modernere auto werd beschouwd.
De ombouw werd zeer professioneel uitgevoerd, zowel van binnen als van buiten, in de Blutoranje kleur (Porsche-kleurcode 018). De ombouw omvatte ook nieuwe stoelen en nieuwe Fuchs Cookie cutter velgen met bredere velgen (215/60 R15) die zijn goedgekeurd en gecertificeerd door de Belgische autoriteiten (Service Public Fédéral Mobilité Transports). De eigenaar heeft ook de meeste onderdelen in zijn bezit om de auto weer in zijn oorspronkelijke staat te herstellen, met uitzondering van de wielen, de richtingaanwijzers en de stoelen.
De auto werd in september 1972 in Italië verkocht. Hij bleef in Italië tot 2005, toen hij in België werd geïmporteerd.
Origineel Italiaans Porsche onderhoudsboekje afgestempeld 11 keer van 1972 tot 1991 met 56.493 kms, Belgische Carpass uitgegeven in 2007 met 65.686 kms.
De huidige eigenaar kocht de auto in 2008 met 67.226 km op de teller, vandaag staat er 87.350 km op de teller. De kilometerstand kan als reëel worden beschouwd.
De auto is zeer goed onderhouden.
De kettingspanners zijn in 2010 vervangen door hydraulische spanners.
Klepspeling afgesteld
Remsysteem gerestaureerd bij 65.500 kms (schijven, leidingen, remblokken, etc.)
Minerale olie (Castrol) en filter elke 3.000 km of elke 2 jaar vervangen.
De auto is in zeer goede algemene staat en rijdt zeer goed. De zeer aantrekkelijke prijs voor een 2.4 T wordt gemotiveerd door zijn G-model uiterlijk, maar hij kan in originele staat worden teruggebracht en de belangrijkste onderdelen zijn bij de auto aanwezig. Een geweldige investeringsmogelijkheid!
Meer info op Route59
Verkoper
Zoning de Thuin-Lobbes
6530 Thuin
Belgiƫ