1973 Fiat 130
€ 28.500
Beschrijving
Hij kostte meer dan een nieuwe Porsche 911, won een 'Auto Style'-prijs van een jury van internationale autostylisten en beïnvloedde het autodesign een heel decennium lang. Dit is de Fiat 130 Coupé, een grand touring car die sierlijk is in elke zin van het woord.
Het ontwerp is het werk van Paolo Martin van Pininfarina en staat even ver af van de Fiat 130 sedan uit die tijd als de maan van de aarde staat.
Terwijl de 130 berline - Fiat's poging om de markt voor luxe berlines te veroveren - eruitzag als een Fiat 125 berline die in alle richtingen werd getrokken en uitgerekt, werden de exacte en elegante proporties van de Coupé benadrukt door strakke lijnen en perfecte vlakken die werden geaccentueerd door een carrosserielijn die over de hele lengte van de auto liep tot aan de voorkant van de motorkap.
De behandeling van de koplampen en achterlichten weerspiegelde de rest van de hoekigheid van de 130, perfecte vormen die de Coupé een imposante aanwezigheid op de weg gaven.
Onder die prachtige motorkap lag een 3,2-liter V6 met een vermogen van 123 kW en 250 Nm. Een Borg-Warner automatische transmissie met drie versnellingen stuurde het vermogen naar de achterwielen. Een handgeschakelde ZF vijfversnellingsbak was als optie verkrijgbaar. De geadverteerde topsnelheid was 193 km/u, terwijl de driecijferige schakelprocedure in 10 seconden werd voltooid.
Binnenin waren de prestigieuze aspiraties van de 130 Coupé duidelijk, met fluwelen bekleding en royale zitplaatsen voor vijf personen. Het instrumentenpaneel en het stuurwiel - dat verstelbaar was - zorgden voor een sportief tintje, terwijl voorzieningen zoals elektrische ramen - een zeldzaamheid in die tijd - de luxe aspiraties onderstreepten.
Tussen 1971 en 1977 werden slechts 4491 coupés geproduceerd. Ze waren ook niet goedkoop, want ze kostten evenveel als een nieuwe Porsche 911 T in hetzelfde jaar.
De invloed van de 130 Coupé kan niet worden onderschat. De prachtige proporties en het hoekige maar elegante design betekenden een renaissance voor het stylinghuis Pininfarina, dat tot de Coupé werd onthuld in een designmistoestand verkeerde.
Na de Coupé 130 beleefde Pininfarina echter een periode van groot succes, met de Ferrari 365 GT4, de Rolls-Royce Camargue en de Peugeot 604 die allemaal uit de Pininfarina werkplaats kwamen, met hun respectieve lijnen onmiskenbaar en ongegeneerd ontleend aan de Coupé 130.
Pininfarina, aangemoedigd door de positieve reacties op de Coupé 130, ontwierp een aantal andere prototypes met het ontwerp van de Coupé als basis. Maar hoewel de familiebanden onmiskenbaar waren, zagen de vierdeurs 'Opera' en de 'Maremma' shooting brake nooit de productielijn.
Ondanks zijn 50 jaar blijft de Fiat 130 Coupé een majestueuze en elegante auto, die niet alleen gewild is vanwege zijn zeldzaamheid, maar ook vanwege de absolute puurheid van zijn ontwerp.
Dit exemplaar is uitgerust met de zeldzame ZF handgeschakelde 5-versnellingsbak, een model dat in iets meer dan 500 exemplaren is geproduceerd! De 130 is extreem goed bewaard gebleven, het interieur is perfect en dat geldt ook voor het mechaniek. De carrosserie is overgespoten tot een acceptabel niveau. Er zijn geen sporen van corrosie op het chassis of de carrosserie.
De auto heeft een beperkte historie en heeft slechts één eigenaar gehad. We geloven dat de kilometerstand correct is. Hij is over de weg teruggebracht uit Alba (IT) en rijdt verschrikkelijk goed!
Meer info op Route59
Verkoper
Zoning de Thuin-Lobbes
6530 Thuin
Belgiƫ