1951 Bentley MK VI Cabriolet by Park Ward '51
€ 199.950
Kenmerken
Beschrijving
Komt met maar liefst een honderdtal facturen en een volledige historiek vanaf dag één
Met handleiding en werkplaatswerkboek ‘avant la lettre’
Een van de laatste modellen met de befaamde 4 ¼ motor
Naoorlogs Bentley op zijn best
In haast onberispelijke staat
De Bentley MK VI, ook wel Mark VI, was de naoorlogse opvolger van de Bentley Mark V. De Mark V werd met onfortuinlijke timing, bij het naken van de Tweede Wereldoorlog, voorgesteld in 1939. Hij zou gebouwd worden tot 1941 en dat in slechts een heel kleine oplage. Slechts achttien MK V-exemplaren, of zogenoemde ‘Derby Bentleys’ werden ooit gebouwd. De MK VI beloofde wél een succes te worden, vanaf 1946 werd ie gebouwd, in grotere oplage, en Bentley slaagde erin middels de naoorlogse MK VI te laten zien wat zij in hun mars hadden als luxewagenproducent.
De MK VI werd gebouwd als tweedeurs saloon, vierdeurs saloon en tweedeurs zogenoemde ‘drophead coupé’, en hoewel dat niet zozeer nieuw was, was het feit dat deze statige klassieker volledig uit stalen plaatwerk werd vervaardigd wel baanbrekend; het was de eerste Bentley die zó werd gebouwd. Daarnaast was het ook de eerste Bentley die tot zijn fiere geheel werd gemonteerd en opgebouwd in de Bentley-fabriek in Crewe. Voorheen werd carrosserie-afwerking na verkoop uitbesteed aan notoire koetswerkbouwers na de verkoop van het rollende chassis, nu maakte Bentley het dus gewoonweg mogelijk om een auto, weliswaar niet zomaar ‘een auto’, als geheel te kopen. De komst van de MK VI zorgde ervoor dat de afgewerkte koets deel was van het totaalplaatje, klanten kregen wel nog steeds de keuze tussen chassis van verschillende bekende bouwers teneinde een opmaatservice aan te bieden, compatibel aan het segment waarin Bentley haar wagens verkoopt.
Onder de vleugelende motorkap van deze monumentale automobiel bevond zich tot 1951 een zescilinderlijnmotor met 4,3 liter motorinhoud waarvan het vermogen en preciezere specificaties niet werden vrijgegeven; Bentley liet klanten vertrouwen op het feit dat hun wagens ‘adequaat’ vermogen boden. In 1951 wordt dezelfde motor geleverd, alleen is die voortaan groter, namelijk 4,6 liter.
Van de Bentley MK VI werden van 1946 tot 1952 in totaal ongeveer 5200 exemplaren vervaardigd, op meticuleus-Britse wijze.
Bentley MK VI by Park Ward
Park Ward was gedurende de zesjarige productieperiode van de MK VI een belangrijke koetswerkleverancier van Bentley, en dat moet ook niet verrassen: sinds 1919 vervaardigden zij koetswerken in opdracht, in 1922 werkten ze al voor Rolls-Royce, in 1936 leverden zij het koetswerk voor de Bentley 4 ¼ Litre en in 1939 koopt Rolls-Royce het bedrijf
De Park Ward-Bentley werd oogstrelend ontworpen en dito gebouwd en is, ondanks de leeftijd, gewoon compatibel aan het hedendaagse verkeer, wat het pragmatisch denken van Bentley in de verf zet.
Technische gegevens:
Carrosserie
Lengte (cm): 488
Breedte (cm): 178
Hoogte (cm): 164
Wielbasis (cm): 305
Gewicht (kg): 1850
Mechaniek
Motor: 4257 cc zescilinderlijnmotor voorin
Kleppen: 12
Benzinesysteem: 2 SU-carburators
Versnellingsbak: 4-traps manueel
Overbrenging: RWD
Rechts gestuurd
Maximum vermogen: 137 pk (101 kW) bij 3750 t/m (‘adequaat’, althans Bentley)
Topsnelheid: 150 km/u
**vraag ons expertiseverslag via e-mail voor alle details in alle transparantie**
Kenmerken
Verkoper
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
Belgiƫ
+32472401338