1981 BMW 323i
€ 30.950
Beschrijving
Verlaagde prijs van €35.950-> €30.950
In mei 1975 volgde de 3-serie de BMW 2002 op. Het behield de meeste van zijn kenmerken en voegde veel evoluties toe, vooral op het gebied van motoren. Bij de lancering was het het kleinste model vervaardigd door BMW, dat de 5-serie produceerde, vervolgens de 6- en 7-serie. Het is ook het best verkochte BMW-model ter wereld. De eerste 3-serie verscheen in 1975 ter vervanging van de 1502, 1602, 1802 en 2002 (E10/E20), waarvan het enkele motoren overnam. Bij de lancering was hij alleen verkrijgbaar met een tweedeurs carrosserie. Hij was ook leverbaar als cabriolet, door Baur gebouwd. Het werd ontworpen door Paul Bracq die de algemene stijl van de 5 E12-serie overnam. Wat het interieur betreft, het was bijzonder groot voor een auto van dit formaat. De eerste modellen waren de 316, 318, 320 carburateur en 320i mechanische injectie Bosh K-Jetronic, allemaal uitgerust met viercilindermotoren van de M10-familie. Een nieuwe 1.990 cm3 zescilindermotor werd in 1977 geïntroduceerd op de 320. Deze carburateurmotor ontwikkelt dan 122 pk en verving de oude viercilinder 320 en 320i. Deze 6-cilinder versie wordt vaak aangeduid als de 320/6 in het algemeen gebruik om het te onderscheiden van de 4-cilinder versie (soms aangeduid als 320/4 door analogie). Dan kwam een tweede zescilinderblok (type M20B23) bovenaan het gamma, een 2.316 cm3 met K-Jetronic injectie van 143 pk op de 323i. In 1979 werd een lichte restyling uitgevoerd die het agressiever maakte, zonder zijn algemene lijn te verliezen. Binnenin werd de middenconsole aangepast, evenals het ontwerp en de instrumentatie. De krachtigste modellen, 320i, 320/6 en 323i, werden op het eerste gezicht geïdentificeerd dankzij hun vierkoplampgrille met monogram vooraan, hoewel sommige 4-cilindermodellen er ook mee waren uitgerust. De 323i had ook een dubbele uitlaat, geventileerde schijf voor en stevige schijfremmen achteraan. Nieuwe interieurafwerkingen verschenen in 1980 om de oude te vervangen, de vorm van de hoofdsteunen werd ook herzien. In 1980 werd de 1.573 cm3-motor van de 316 vervangen door de 1.766 cm3 van de 318 maar met een lager vermogen van 90 pk, waarna de 318 werd vervangen door de 318i ("i" als injectie, in dit geval Bosch's K-Jetronic-injectie). De 315 maakte zijn instapdebuut door de 1.600 cm3-motor van de oude 316 over te nemen. Eind 1982 verving de nieuwe 3-serie E30 de E21, alleen het model 315 werd geproduceerd tot 1983. De E21-serie was een groot succes: er werden meer dan 1.300.000 auto's gebouwd, alle modellen samen.
Technische gegevens
Carrosserie, zonder zijn algemene lijn te verliezen,
Lengte (cm) : 435
Breedte (cm) : 161
Hoogte (cm) : 138
Wielbasis (cm) : 256
Leeggewicht (kg) : 1135
Mechaniek
Motor : 6 cilinder-in-lijn 2316 cc, voorin
Kleppen : 12
Benzine systeem : Bosch K-Jetronic injectie
Versnellingsbak : manueel, 5 trappen
Overbrenging : aan de achterwielen
Stuur : links
Maximum vermogen : 143 pk/105 kW bij 6000 t/m
Maximum koppel : 190 Nm bij 4500 t/m
Topsnelheid : 190 km/u
Verkoper
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
Belgiƫ
+32472401338